Naar inhoud

Hier een cookie tekst met verwijzing naar de cookies pagina.

Tentoonstelling Koffie Goed bij het CBK

22 mei 2015

Designers belichten verhaal, vorm en branding achter koffie

Welke rol speelt het verhaal, de vorm en branding bij een populair product als koffie? Wat is het goede verhaal achter koffie eigenlijk? De expositie Koffie Goed in het Centrum Beeldende Kunst Groningen (CBK Groningen) gebruikt het product koffie om inzicht te geven in de vraag hoe designers een kritische markt vol keus en keurmerken betreden met een goed product. Te zien is hoe De Koffiefilters Richt en Regina een online koffiebeleving creëren, alles is bij deze jonge ondernemers van eigen hand: van huisstijl, website en fotografie tot het vinden van de mooiste zetmethodes. Koffiestation (Douwe Stelpstra en Emiel Driesten) presenteert hun visie op koffie, Unit-30 (Willem van Landeghem en Jozephine Duker) laat keramieken kopjes zien en Strawberry Fields presenteert het grafisch ontwerp van De Zwammerij, een bedrijf dat werkt met koffieafval. De tentoonstelling is te zien van 30 mei t/m 14 juni 2015 aan de Trompsingel 27 in Groningen. Gastcurator is de jonge Groninger ontwerper Carolijn Slottje.

Foute handel

Naast een tentoonstelling organiseert het CBK ook in samenwerking met BNO-Noord een lezing op woensdag 10 juni, 20.00 uur. Wat bepaalt onze smaak, is dat de koffie zelf, de marketing of de beleving? Is koffie zonder de bijsmaak van foute handel lekkerder? Wat doet de manier van zetten ertoe? Hoe ontwerp je een goed koffiekopje? En wie filtert deze markt? Douwe Stelpstra en Emiel Driesten voelen zij zich als koffiebranders verantwoordelijk voor de wijze waarop koffie wordt geproduceerd. In de lezing vertellen ze over een andere manier van koffiebranden en produceren. En Willem van Landeghem vertelt over koffiebekers. Hij ontwerpt deze samen met Jozephine Duker in hun studio in Groningen. Het duo begon hiermee na de studies MA Design Products en MA Ceramics aan de Royal College of Art in Londen. Nu ontwerpt het duo op eigen initiatief en voor bedrijven als Coffee United. Locatie CBK Groningen, zaal open vanaf 19.30 uur. Toegang: 7,50 euro, studenten 5 euro, BNO-leden 1 euro. Kaarten zijn te koop via www.cbkgroningen.nl en zijn inclusief koffie.