Kunst in het park

Jaarlijks vraagt het CBK een aanstormend kunstenaar een tijdelijk kunstproject te realiseren voor het Noorderzon Festival in het Noorderplantsoen in Groningen, ieder jaar eind augustus.

Action>Reaction – Sjimmie Veenhuis (2017)

De opdracht voor 2017 gaat naar Sjimmie Veenhuis. Hij realiseert de lichtsculptuur Action>Reaction. Het is een interactieve installatie van 1.000 verlichte schakelknoppen waarmee je zelf je eigen kunstwerk kunt creëren. Veenhuis draait hiermee als het ware de verhouding tussen de kunstenaar als maker en jou als beschouwer op een speelse manier om. Beweeg de schakelaars en creëer je eigen patronen en illustraties, of verander het werk van een ander. Action>Reaction is volgens Veenhuis een symbool voor de toenemende virtuele beleving van de werkelijkheid en de huidige ‘on-demand-cultuur’. Hij vraagt zich af: zijn we ons nog wel bewust van het gebruik van een schakelaar? Wat betekent het om iets aan of uit te zetten? Je vindt de lichtsculptuur van 17 t/m 27 augustus bij ingang noord van het festivalterrein in het Noorderplantsoen. Voor deze opdracht werkten we samen met Platform GRAS.

CBK-kunstwerk-Noorderzon_Mark-Venema(links)-Yerun-Karabey(rechts)

De som der delen – Yerun Karabey & Mark Venema (2016)

In 2016 kregen Yerun Karabey en Mark Venema deze bijzondere kans. Ze realiseerden samen een paviljoen op de speelweide in het Noorderplantsoen. Het bouwwerk dat onder andere was gemaakt van gebruikt, inlands hout verbeeldde de noodzakelijke verduurzaming die steden de komende decennia moeten ondergaan. De draagconstructie stond hierbij synoniem voor de huidige stad. Yerun en Mark wilden daarmee aangeven dat de bestaande stad als basis moet dienen om een duurzame, leefbare en veerkrachtige stad te creëren. Na het festival is de sculptuur opgedeeld in krukjes, bankjes, tafels en kasten waarmee het paviljoen een tweede leven heeft gekregen. Voor deze opdracht werkten we samen met Platform GRAS.

Klaas Jan Geertsema - Wal(l) - CBK Groningen (small)

WAL(L) – Klaas Jan Geertsema (2015)

Klaas Jan Geertsema kreeg de Noorderzonopdracht 2015. Hij realiseerde tijdens het festival een tijdelijk paviljoen tussen de oevers van de vijver aan de Leliesingel. De basis van dit paviljoen was een muur van 3 meter hoog op het water. Ervoor, erlangs en erachter kon je lopen. De ene keer was je aan de stille kant van het park, dan weer in de gezellige drukte van het festival. De muur vormde letterlijk een scheiding tussen deze 2 werelden. Tijdens je voetreis kwam je in verschillende ruimtes met telkens een andere ervaring. We realiseerden dit werk samen met Platform GRAS. Kunstspot maakte een leuk item over dit werk.

Volgers-20_internet

VOLGERS – Anneriek de Vries (2014)

In 2014 stond de Noorderzonbijdrage van het CBK in het teken van informatie verzamelen. Na een pitch werd gekozen voor het plan van kunstenaar Anneriek de Vries. Met haar performance speelde ze in op de nieuwsgierigheid van de mens. De hele dag door geven we veel informatie prijs, maar wat doen we daarmee? De Vries zette de deelnemers van haar performance in. Allen verzamelden informatie over de festivalbezoekers. Ze wilde zo haar deelnemers anders leren kijken. De performance begon met een audiofragment en eindigde met een videofragment. Tussen beide in gingen de deelnemers als ‘detectives’ het Noorderplantsoen in. Het leidde tot verrassende resultaten. De performance was alle festivalavonden vol.

2013, CORE - Suzanne Bodde, fotograaf Jenne Hoekstra - 3

CORE – Suzanne Bodde (2013)

Voor het Noorderzon Festival 2013 realiseerde Suzanne Bodde CORE, een object dat lag op de speelweide van het Noorderplantsoen. In CORE kwamen landschapselementen als water, aarde en bomen uit het park samen. Volgens Bodde liet het kunstwerk de aarde in zijn naakte gedaante zien. Bezoekers konden er om heen lopen, het betastten, en hun oren te luisteren leggen. Zelfs praten kon! En dat niet alleen, CORE gaf ook antwoord…

CS-N030mod

De vogels van het plantsoen – Carollijn Slottje (2012)

Kunstenaar Carolijn Slottje gaf in 2012 de Noorderzonopdracht vorm. Als thema voor haar kunstwerk koos Slottje de vogels in het Noorderplantsoen. Slottje: “Wat me direct opviel is dat er een gebied in het park tijdens Noorderzon wordt gereserveerd voor de dieren van het plantsoen. Ik verdiepte me erin. Vogels, vleermuizen en 3 egels. De vleermuizen doen zich tegoed aan de motten die op de lampen van het festival afkomen en hebben geen last van de rumoerige bezetting. Alleen de vogels zitten niet in het stille stuk tijdens het festival; ze verdwijnen tijdelijk naar rustigere gebieden in en om de stad. Ze zijn dus even thuisloos. Door alle acts en gezelligheid tijdens Noorderzon vergeet je gemakkelijk dat je in de natuur van de stad vertoeft. En je denkt al helemaal niet aan wat daar normaal gesproken rondvliegt en fluit. Ik wilde de absentie van al deze vogelsoorten daarom laten zien.” Het resultaat werd een verzameling van 30 vogelsilhouetten op meerdere plaatsen in het park, alle gemaakt van reflecterend materiaal dat voor interactie met de festivalgangers zorgde. De vogels waren driemaal zo groot dan in werkelijkheid. De blauwe reiger spande de kroon, met zijn 2m40. Speciaal voor kinderen maakte Slottje een speurtocht langs haar vogelkunstwerken. Bij een aantal vogels verstopte ze een letter. Al deze letters samen vormde een woord dat de deelnemende kinderen konden raden.

015_CBK_kunstwerk_Noorderzon_Maren_Lösing

Eettafels – Maren Lösing (2010)

In 2010 stond onze jaarlijkse Noorderzon opdracht in het teken van voedsel, immers een belangrijk onderdeel van het festival. Wat is de herkomst van voedsel? Waar is het van gemaakt? Vormgever Maren Lösing stelde deze en andere vragen in haar werk. Verspreid over het festivalterrein stonden 8 eettafels met op het oog onschuldige schilderingen van etenswaren. Aan de zijkant van iedere tafel stond een prangend weetje over voedsel, bijvoorbeeld: ‘In producten zoals vanillevla of vanille-ijs zit geen vanille, maar vanilline. Dit is synthetische vanille gemaakt van houtafval uit de papierindustrie. Vanilline uit hout verbruikt 90% minder CO², dan het natuurlijke alternatief.’
Het project van Maren Lösing sloot qua thematiek aan bij Proef Noord, een bijzondere ‘eetvoorstelling’ van Platform GRAS in 2010 op het festivalterrein. 2 van de tafels kregen een herbestemming bij de Voedselbank en bijenhoudersvereniging.

Kunstwerk Alex Winters, Noorderzon 2009

Room FL 240 – Alex Winters (2009)

Traditiegetrouw heeft het CBK Groningen in 2009 ook een aanstormend kunstenaar gevraagd een tijdelijk kunstproject te realiseren op het Noorderzon Festival in het Noorderplantsoen. Het resultaat werd een spannend kunstwerk bij de entree van het festival aan de Leliesingel dat allerlei vragen opriep, gemaakt door Alex Winters. De oplettende bezoeker kon zien dat het 2 sculpturen waren, die je vanuit 1 punt met elkaar leek te kunnen verbinden tot een vrachtwagen. Vervreemdend hieraan was de materiaalkeuze (betonplex), grootte en positie. Waarom dit werk in het Noorderplantsoen lag en wat ermee bedoeld werd, liet de kunstenaar aan de fantasie van de bezoeker over. Met de titel gaf hij wel een hint: Room FL 240 4 x 2 Rigid, Redirected Traffic jam eye – sight – distance.

Enough Space - Jauke van den Brink, fotograaf Jenne Hoekstra 02

Enough Space – Jauke van den Brink (2008)

In 2008 ontwierp Jauke van den Brink Enough Space, een toren die je als bezoeker even doet uitstijgen boven het drukke festivalterrein. Wie van buiten naar de toren kijkt, ziet een afwisselend lichtspel. Wie zelf naar boven klimt, speelt mee en bekijkt het festival eens van een hele andere kant…

Follie – Huting en de Hoop (2006)

De kunstopdracht werd in 2006 door het vormgeversduo Huting en de Hoop uitgevoerd. In een Engels landschapspark als het Noorderplantsoen mag een follie eigenlijk niet ontbreken. Dit bizarre fantasiebouwwerk zonder aanwijsbare functie was namelijk erg geliefd in de tijd van de Romantiek en de Engelse Landschapsstijl. Het vormgeversduo Huting en de Hoop ontwierp speciaal voor het Noorderzonpubliek zo’n bijzonder parkgebouw. Deze follie had misschien geen functie, maar wel gebruikswaarde.

Chair Up - Marcus Petstra, fotograaf Bernd Bosma

Chair up – Marcus Petstra (2005)

In opdracht van het CBK maakte Marcus Petstra een zitmeubel van 30 meter lang en 1.80 breed over het water. Hij voegt zo een nieuw stuk openbare ruimte toe aan het festivalterrein en verwijst hiermee naar de thematiek van water als nieuwe leefruimte in de stad. De zitelementen staan los op het water en variëren in hoogte en volume en dus in draagkracht. Chair up nodigt u uit om vanaf de festivaloevers op het watermeubel te stappen en typische aspecten als drijvend vermogen en opwaartse druk te ervaren. De loper ligt uit om de opgedane indrukken even te laten bezinken!

482 Harry Cock 2004

Stadsnomaden – Daan van den Berg (2004)

RUST! Even bijtanken. Je onttrekken aan de drukte van Noorderzon. Die mooie voorstelling in alle rust en comfort op je in laten werken.
SLIM! Je haalt zo meer rendement uit het festival, uit wat je ziet, uit wie je ontmoet?
PARKEER! Jezelf voor een moment. Gewoon even doen, het jezelf gunnen.
Van binnen en van buiten. Mobiel en stationair. Vervreemding en verbeelding. Languit en rechtop. De installatie Stadsnomaden van Daan van den Berg is op meer manieren verrassend. Stadsnomaden is speciaal voor Noorderzon gemaakt in opdracht van CBK Groningen, die zich ook dit jaar tijdens Noorderzon manifesteert met een project op het grensgebied tussen beeldende kunst en vormgeving.

Caterpillar 100 – Jack Brandsma (2003)

Is het een reusachtige rups? Een ludieke fietsenstalling? Een harmonikameubel? De Caterpillar 100 van Jack Brandsma stond langs de vijver aan de Leliesingel, tegenover de containers. Het is gemaakt van 1500 multiplex elementen, aan elkaar verbonden met dezelfde hoeveelheid polypropyleen scharnieren en 12.000 schroeven. Uitgeschoven heeft het een lengte van ongeveer honderd meter. Brandsma typeert zijn kunstwerk als ‘een secundair zitlandschap’.

Ferry-go-round – Lambert Kamps & Tjeerd Veenhoven (2001)

Is het een donut? Is het een enorm boterhamzakje? Is het een UFO??
Nee, het is Ferry-go-round! Het door menskracht aangedreven vaartuig draait tijdens de overtocht om zijn as en is ?s avonds van binnenuit verlicht. Bovendien verandert het spectaculair van vorm. Wat ziet ú erin?

De organisatie van Noorderzon wilde graag de theaterlocatie bij het speelveld meer bij het centrale terrein betrekken. Deze wens verwerkte het CBK in zijn opdracht aan Lambert Kamps en Tjeerd Veenhoven. Zij kwamen daarop met enkele verrassende ontwerpen op het grensgebied van beeldende kunst, vormgeving en architectuur. Uit deze ontwerpen is uiteindelijk het ontwerp voor het drijvende eiland Ferry-go-round gekozen.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone