Illusie van controle – Martijn Veldhoen (2012)

Kunstenaar Martijn Veldhoen realiseerde in opdracht van het CBK een videokunstwerk voor de parkeergarage onder het Damsterdiep (ontwerp van Onix Architecten) aan de rand van het centrum van Groningen. Dit kunstwerk met titel Illusie van controle brengt met behulp van projecties en geluid het water virtueel terug op de plek waar het ooit stroomde…

Tijdens opgravingen voorafgaand aan de bouwwerkzaamheden van de parkeergarage ontdekten archeologen de restanten van oude, deels middeleeuwse, sluisdeuren en stenen kademuren. Deze waterwerken speelden ooit een belangrijke rol bij het in- en uitgaande vervoer over water. Illusie van controle wekt dit verdwenen verleden weer tot leven. Het videokunstwerk is op meerdere verdiepingen in de parkeergarage te zien / horen. Bij de voetgangersentree aan de centrumzijde zijn reflecties van water aan de buitenzijde te zien. Binnen, op verdieping -1, waant de bezoeker zich onder water; af en toe vaart een roeiboot over of zwemt een eend boven zijn hoofd, zelfs schaatsers passeren over het ijs. Op -2 roept Veldhoen de illusie van water met behulp van geluid op.

Multimedia in parkeergarages

Illusie van controle in de Damsterdiep parkeergarage is de derde in een reeks multimedia kunstwerken in parkeergarages die het CBK Groningen realiseerde. Eerder leverden we het lichtkunstwerk van Peter Struycken op in de parkeergarage onder de Ossenmarkt (2005) en Second Thought van Giny Vos in de fietsengarage onder het Stadsbalkon (2008). We werken aan een vierde, een geluidskunstwerk van Philip Glass voor de Boterdiep garage.

Parkeergarages kenmerken zich door dynamiek, beweeglijkheid, vluchtigheid en interactiviteit; vergelijkbaar met het immateriële karakter van multimedia en bieden daarnaast een relatief beschermde en daglichtarme omgeving, ideaal voor multimedia kunstwerken. Het zijn bovendien eigentijdse stadspoorten die een visitekaartje vormen voor Groningen als cultuurstad.

Martijn Veldhoen

Martijn Veldhoen (Amsterdam, 1962) studeerde schilderkunst aan de Gerrit Rietveldacademie in Amsterdam. Vanaf de start van zijn carrière was hij betrokken bij multidisciplinaire projecten met onder andere muziek en sculptuur. Vanaf 1992 maakt hij video-installaties. Inmiddels zijn Veldhoens experimentele korte films, vaak verwerkt in installaties, wereldwijd te zien tijdens exposities en film- en videofestivals. Voor de Damsterdiep parkeergarage experimenteert hij voor het eerst met opnames onder water. Dit werk is na realisatie zijn enige werk in een publieke ruimte dat permanent te zien is.